diéta szoptatás alatt

6 kérdés, hogy megtudd, egészségesen étkezel-e

Egy korábbi, a Precision Nutrition-ön közzétett cikk egyik számomra legmeglepőbb és legfontosabb része az a kérdéssor volt, amely megmutatta, hogy a táplálkozásunkban mik is lehetnek valójában a legfontosabb tényezők, ha azt akarjuk rá mondani, hogy egészséges.

Sokat szeretünk lovagolni azon, hogy ha valaki elkezd sportolni és szeretne változtatni a testkompozícióján (akár fogyni, akár hízni/izmosodni), akkor mikor is kéne ennie – szabad-e, kell-e szénhidrátokat ennie edzés előtt, kötelező-e edzés után a gyors fehérje és működik-e az anabolikus ablak egyáltalán.

Egy átlagembernek azonban, aki nem élsportoló és nem is versenyre készül, csak szeretne stresszmentesen, fölösleges lemondások nélkül élni úgy, hogy közben tudatosan táplálkozik, nem az időzítés a legfontosabb.

Ha szeretnél egészségesen étkezni, akkor először is nem az a legfontosabb, hogy tudd, mikor és mit eszel, ellenben sokkal fontosabb, hogy általában véve:

  1. Mennyit eszel? Annyit eszel, amitől kellemesen érzed magad? Tudsz egyensúlyt tartani?
  2. Hogyan eszel? Lassan, odafigyelve, nyugodt környezetben?
  3. Miért eszel? Éhes is vagy már, amikor eszel vagy csak stresszes, esetleg szomorú? Érzed-e, hogy a környezetedben (család, barátok, kollégák, diétás közösségek, média) nyomást gyakorolnak rád, hogy egyél akkor és egyed azt, amikor és amit ők mondanak? Van-e lelkiismeret furdalásod, amikor eszel bizonyos ételeket?
  4. Mit eszel? Mértékletességet tartasz és változatosan étkezel? Vagy szemetet eszel? 18 kimondhatatlan nevű összetevőből álló kajákat (aka chemical shit storm) eszel? “Paleo” ételeket? Egyáltalán: rád szabott a diétád vagy a tömeg után mész?
  5. Az 1-4. szempontokat következetesen tartod? Azaz legalább 80%-ban.
    Na és ez után következik az, hogy
  6. Mikor eszel? Reggelizel vagy nem? Eszel késő este/edzés előtt/után/stb.?

    A legfontosabb, hogy legyél tisztában azzal, hogy a fenti kérdések sorrendje számodra milyen. Ez függhet az életmódodtól (sportolsz? szeretnél izmosodni/fogyni? állandóan az irodában ülsz? a wc-re is autóval jársz?), az egészségi állapotodtól, az ismereteidtől (tudod-e mi az, hogy fehérje/zsír/szénhidrát, BMR, inzulin?), az önismeretedtől (tudsz-e különbséget tenni a környezeted elvárásai és a saját igényeid között?), az anyagi lehetőségeidtől, stb.

    A lényeg, hogy ne stresszelj és próbáld megtalálni a saját utad.

Coachként és életmódmentorként szívesen segítek neked, ha úgy érzed elakadtál, nem megy a fogyás vagy egész egyszerűen túl sok stresszel jár a mindennapokban az étkezésed kialakítása számodra.

Bővebb infó itt: Coach neked!

Ha tetszett, oszd meg!
Share on Facebook0Pin on Pinterest0Share on Google+0Share on Tumblr0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>